Abstrak
Gaya hidup
yang sihat merupakan kunci utama kepada
kesejahteraan insan. Insan yang sihat pastinya dapat memainkan peranan aktif
terhadap pembangunan agama, bangsa dan negara. Pertubuhan kesihatan Sedunia (WHO,
1948) mendefinisikan gaya hidup sihat sebagai suatu keadaan fizikal, minda dan
sosial yang sihat, sergas, cerdas serta bebas dari sebarang penyakit.berlandaskan
keadaan social dan masyarakat. Definisi ini menegaskan bahawa status gaya hidup
yang sihat ditunjangi oleh faktor fizikal dan mental dan sosial yang sihat,
berfungsi, cergas serta tidak diancam oleh sebarang penyakit yang boleh
memudaratkan insan.Aspek kesihatan merupakan salah satu fokus utama .kajian
yang dijalankan adalah mengenai Amalan Gaya Hidup Sihat . Kajian ini dijalankan
di Sekolah Kebangsaan Seri Chempaka dimana kajian ini bertujuan mengumpul data
atau maklumat mengenai gaya hidup mereka dari aspek pemakanan hingga senaman
dan menentukan pola atau corak gaya hidup. Bilangan peserta yang dikaji adalah
seramai 20 orang ( 10 Lelaki dan 10 perempuan )keturunan melayu, berusia
diantara 20 sehingga 50 tahun dan keatas. Kaedah kajian mengunakan borang soal
selidik dan instrument kajian ambilan data maklumat peserta prosedur
pengumpulan mengunakan program word, dan Excell.Dapatan kajian melalui
pemerhatian,dan boring soal selidik.Adalah duharap agar kajian ini mempunyai
nilai rujukan dan mampu menjana pemikiran bagi sesiapa yang membaca. Diharap
kajian ini akan digunapakai dalam menentukan taraf kesihatan masyarakat amnya.
1.0 Pengenalan
1.1 Latar belakang kajian
Kajian ini
akan dijalankan disebuah Sekolah Kebangsaan Seri Chempaka dengan latar belakang
sekolah pinggir bandar. Bilangan pelajar yang mencecar 1200 orang serta bilangan guru 60 + - dengan pelbagai
peringkat umur memudahkan kajian ini dijalankan . Kajian yang dijalankan
berdasarkan jumlah guru/peserta yang terpilih seramai 20 orang ( 10 Lelaki dan
10 perempuan ) yang mewakili guru-guru sksc. Guru yang terpilih mempunyai
pelbagai latar belakang pendidikan berbeza, status usia, berat badan seta
ketinggian dan juga aktiviti luar yang berlainan.
1.2 Ciri kajian
Kajian ini
dibina berdasarkan garis panduan perlaksanaan aktiviti dan objektif kajian.
Kajian ini berasaskan kepada gaya hidup peserta kajian.Kajian ini merangkumi
pemakanan, dan senaman yang diamalkan. Dalam kajian ini analisis
1.3 Tinjauan literature
Kajian
Thatcher dan Rhea (2003) pula mendapati bahawa media massa, keluarga dan rakan
sebaya merupakan pengaruh utama terhdap stail pemakanan pelajar
Konsep gaya
hidup sihat merupakan suatu kempen aspirasi kerajaan bagi melahirkan masyarakat
yang sihat, cergas, sejahtera dan bebas dari penyakit yang disebabkan oleh gaya
hidup sedentari. Sasaran utama kempen ini ialah semua golongan rakyat Malaysia
terutamanya remaja dan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT). Empat komponen
utama yang menjadi teras konsep gaya hidup sihat ini ialah: (1) peningkatan
pengetahuan dan amalan pemakanan; (2) peningkatan pengetahuan dan amalan
menangani stres; (3) peningkatan pengetahuan dan amalan anti-merokok; dan (4)
peningkatan pengetahuan dan amalan sukan dan rekreasi. Walaubagaimanapun,
keberkesanan kempen ini dalam mempertingkatkan tahap kesihatan di kalangan
rakyat Malaysia boleh diragui. Kurangnya penyelidikan khusus untuk menilai
keberkesanan kempen ini selain peningkatan bilangan pesakit hipokinteik
membuktikan bahawa keberkesanan kempen ini boleh diragui (Jabatan Perangkaan
Malaysia, 2004; Penang
Cancer
Registry, 2000).
Kangar,
Perlis (Malaysia) – Kira-kira 1.8 juta atau lapan peratus daripada 26 juta rakyat
negara ini menghidap kencing manis atau diabetis, satu angka yang amat
membimbangkan Kementerian Kesihatan. Sehubungan itu, Kementerian Kesihatan
memperhebatkan kempen gaya hidup sihat termasuk pemakanan yang betul dan
berkhasiat menerusi Dapur Sihat Masyarakat yang dilancarkan kementerian sejak
2004
Wetter,
Goldberg, King, Sigmant-Grant, & al (2001) pula menegaskan bahawa pelbagai
usaha telah dijalankan untuk meningkatkan pengetahuan dan amalan masyarakat
Amerika Syarikat terhadap amalan pemakanan dan sukan serta rekreasi. Malangnya
pengetahuan ini kurang diamalkan dalam kehidupan seharian. Dapatan yang sama
juga dilaporkan dalam kajian Morrow, Krzewinski-Malone, Jackson, Bungum, &
Fitzgerald (2004
Pertubuhan
Kesihatan Sedunia mendefinisikan kesihatan adalah sihat dari segi fizikal,
mental dan sosial dan bukan hanya sekadar bebas dari segala penyakit atau
ketidakupayaan.Anda boleh membuat beberapa ujian atau saringan untuk mengetahui
adakah anda sihat atau tidak Ujian saringan adalah ujian atau penilaian untuk
mengesan awal penyakit atau keadaan luarbiasa bagi memudahkan rawatan.Sebagai
contoh, jika kita dapat mengesan lebih awal penyakit darah tinggi atau kencing
manis, kita boleh mengawal keadaan tersebut untuk mengelakkan komplikasi
seperti angin ahmar dan serangan penyakit jantung.Untuk menilai kesihatan
fizikal, anda dinasihatkan untuk membuat ujian saringan berikut:
Kegemukan
(Obesiti)
Tekanan
Darah Tinggi
Kencing
Manis
Paras
kolesterol dalam darah
http://www.myhealth.gov.my/myhealth/bm/dewasa
Namun,
statistik yang dikeluarkan oleh Persatuan Kajian Obesiti Malaysia (MASO) pada
tahun 2005 mencatatkan 27% atau setiap satu dari empat rakyat Malaysia
dilaporkan mempunyai masalah berat badan yang berlebihan. Kajian syarikat
maklumat pasaran TNS Asiapanel tidak lama dahulu mendapati bahawa Malaysia
mempunyai peratusan rakyat dengan berat berlebihan dan masalah obesiti
tertinggi berbanding negara lain di Asia (Utusan Malaysia Online, 2007). Dalam
laporan yang dikeluarkan oleh U.S Centers for Disease Control and Prevention
(2002), Amerika Syarikat dan beberapa Negara lain, didapati bahawa dunia sedang
mengalami epidemik kegemukan. Di Amerika Syarikat sahaja, lebih 60% populasi
dewasa adalah gemuk atau obes manakala 20 hingga 25% golongan kanak-kanak dan
remaja adalah gemuk atau obes
2.0 Metadologi/ kaedah kajian
Kajian ini
dijalankan di Sekolah Kebangsaan Seri Chempaka dimana kajian ini bertujuan
mengumpul data atau maklumat mengenai gaya hidup mereka(guru/Peserta) dari
aspek pemakanan hingga senaman dan menentukan pola atau corak gaya hidup.
Bilangan peserta yang dikaji adalah seramai 20 orang ( 10 Lelaki dan 10
perempuan )keturunan melayu, berusia diantara 20 sehingga 50 tahun dan keatas.
Kaedah kajian mengunakan borang soal selidik dan instrument kajian ambilan data
maklumat peserta prosedur pengumpulan mengunakan program word, dan ExcellBab
ini akan membincangkan kaedah kajian yang dijalankan. Tumpuan akan diberi
kepada reka bentuk, instrumen kajian, kaedah pengumpulan data, populasi dan
sampel kajian, prosedur kajian dan analisis data.
2.1 Reka Bentuk Kajian
Reka bentuk
penyelidikan yang dijalankan adalah bukan eksperimen dengan menggunakan kajian
tindakan. Teknik pengumpulan data yang dipilih adalah secara mixed methods iaitu
pendekatan yang mengabungkan kaedah kuantitatif dan kualitatif. Menurut
Creswell (2003), gabungan kaedah kuantitatif dan kualitatif mampu memberikan
kekuatan kepada dapatan kajian. Dalam konteks ini, pengkaji memilih strategi
gabungan secara Sequential Explanatory di mana keputusan yang tidak dijangka
melalui kaedah kuantitatif dapat dikenalpasti melalui kaedah kualitatif secara
mendalam. Kajian tindakan ini berpandukan kepada model Kemmis dan Taggart
(1992) di mana pengkaji
membuat
tinjauan, merancang tindakan, melaksana untuk mengkaji, mengumpul data akhir sekali
membuat refleksi.
Kajian ini
dijalankan menggunakan teknik soal selidik dari instrumen yang diadaptasi dari Burton
(1999). Nilai kebolehpercayaan instrumen ini ialah r: .86. Instrumen ini
mengandungi lima bahagian iaitu: 1) Demografi pelajar, 2) Status
fizikal/kesihatan pelajar, 3) Tahap pengetahuan gaya hidup sihat, 4) Tahap
amalan gaya hidup sihat, dan 5) Bahagian aktiviti sukan dan riadah pelajar. Bahagian
demografi pelajar mengandungi iitem berkaitan jantina, bangsa, umur, pekerjaan
sebelum ke menjadi guru, taraf perkhawinan, kelulusan akademik, dan lokasi
penempatan. Bahagian status fizikal/kesihatan pelajar mengandungi maklumat
berkaitan dengan maklumat kesihatan responden seperti berat dan tinggi, jenis
penyakit yang dihidapi, status merokok dan kekerapan merokok.Bahagian
pengetahuan pemakanan gaya hidup hidup pula mengandungi 20 soalan yang
memuatkan 10 item. Setiap item ini
menggunakan skala likert lima skala iaitu sangat tidak setuju, tidak setuju,tidak
pasti, setuju,sangat bersetuju. Bahagian amalan senaman gaya hidup sihat juga
mengandungi 10 soalan yang memuatkan enam item dalam empat subskala iaitu
merokok, sukan dan rekreasi, makanan dan stress. Skor keseluruhan dan subskala
setiap item instrumen dibahagikan kepada lima tahap seperti di jadual 1
Jadual 1: Ranking skor
keseluruhan
Skor Tahap
80 – 100
Sangat tinggi
60 – 97
Tinggi
40 – 59
Sederhana
20 – 39
Rendah
1 – 19
Sangat rendah
2.1 Pengumpulan data
Pengumpulan
data berasaskan borang soal selidik yang mana disertakan maklumat peserta.
Kajian ini mencari nilai BMI bagi setiap
perserta dan di cari penilai bagi setiap katogeri.maklumat peserta akan
disaring mengunakan perisian excel dan diambil julat permarkahan bagi tujuan
petunjuk kadar yang dilampirkan.
2.2 Analisis data
Data yang
disertakan dianalisis mengikut BMI dan petunjuk kecergasan
BMI
Categories:
Underweight
= <18.5
Normal
weight = 18.5-24.9
Overweight =
25-29.9
Obesity =
BMI of 30 or greater
Nilaian
krateria kecergasan gaya hidup sihat berdasarkan boring soal selidik
Skor
markah
|
Tahap
keberkesanan
|
80-100
|
cemerlang
|
60-79
|
bagus
|
40-59
|
Baik
|
20-39
|
lemah
|
0-19
|
gagal
|
Peserta
dianalisis melalui jisim badan unggul dimana kebarangkalian peserta yang
menpunyai nilai < 18.5 dikatogerikan sebagai kurus manakala = 18.5 – 24.9
dikatogerikan sebagai normal serta nilai = 25 – 29.9 sebagai gemuk dan obesity
bagi nilai 30 keatas. Penilaian bagi kumpulan obesity dan gemuk bakal
mungundang pelbagai masalah kesihatan berkait dengan jantung, buah pinggang,
strok dan sebagainya.
Petunjuk
aliran data adalah mengelaskan peserta mengikut kumpulan jisim badan unggul
bagi analisis kesihatan.Kekerapan senaman memainkan peranan yang penting dalam
meningkatkan keupayaan anggota tubuh badan. Kerana senaman mengundang penyakit
kardiovaskular seperti jantung saranan adalah 3 kali seminggu selama 20 minit.
3.0 Dapatan Kajian
Kaedah
kajian mengunakan borang soal selidik dan instrument kajian ambilan data
maklumat peserta prosedur pengumpulan mengunakan program word, dan Excell
3.1.1 Analisis soal selidik
Respondan
lelaki
Bil
Resp.
|
opsyen
|
umur
|
berat
|
tinggi
|
BMI
|
Kekerapan
senaman
|
pendapatan
|
minat
|
penyakit
|
1
|
2
|
27
|
68
|
156
|
27.9
|
1
|
2
|
1
|
2
|
2
|
1
|
29
|
78
|
148
|
35.4
|
2
|
2
|
2
|
2
|
3
|
3
|
30
|
75
|
163
|
28.2
|
2
|
3
|
1
|
2
|
4
|
4
|
32
|
56
|
155
|
23.3
|
2
|
3
|
2
|
2
|
5
|
2
|
32
|
76
|
162
|
29.0
|
2
|
3
|
2
|
2
|
6
|
1
|
38
|
56
|
154
|
23.6
|
1
|
3
|
2
|
2
|
7
|
1
|
45
|
68
|
150
|
30.2
|
1
|
3
|
1
|
2
|
8
|
3
|
46
|
50
|
145
|
23.8
|
1
|
3
|
2
|
2
|
9
|
4
|
50
|
86
|
148
|
39.3
|
2
|
3
|
2
|
1
|
10
|
2
|
52
|
62
|
168
|
22.0
|
1
|
3
|
2
|
1
|
Purata
kebanyakan guru SKSC mempunyai nilai BMI melebihi jisim badan unggul iaitu
lebihan berat 2 orang responden mempunyai perkadaran badan ideal iaitu 20%
manakala 4 responden iaitu 40% mempunyai berat badan berlebihan dan 3 responden
atau 30 % obesti.
Respondan
perempuan
Bil
Resp.
|
opsyen
|
umur
|
berat
|
tinggi
|
BMI
|
m/p
diajar
|
Kekerapan
senaman
|
hobi
|
penyakit
|
1
|
2
|
24
|
68
|
156
|
27.9
|
1
|
2
|
1
|
2
|
2
|
1
|
27
|
78
|
148
|
35.6
|
2
|
2
|
2
|
2
|
3
|
3
|
31
|
75
|
160
|
33.3
|
2
|
3
|
1
|
2
|
4
|
4
|
33
|
66
|
155
|
27.5
|
1
|
3
|
2
|
2
|
5
|
2
|
35
|
76
|
162
|
29.0
|
2
|
3
|
1
|
2
|
6
|
1
|
38
|
46
|
154
|
19.4
|
1
|
3
|
2
|
2
|
7
|
1
|
45
|
68
|
150
|
30.2
|
2
|
3
|
1
|
2
|
8
|
3
|
46
|
55
|
145
|
26.3
|
1
|
3
|
2
|
2
|
9
|
4
|
51
|
86
|
148
|
39.3
|
2
|
3
|
2
|
1
|
10
|
2
|
52
|
62
|
146
|
27.m
|
1
|
3
|
2
|
1
|
Purata
kebanyakan guru SKSC mempunyai nilai BMI melebihi jisim badan unggul iaitu
lebihan berat 2 orang responden mempunyai perkadaran badan ideal iaitu 20%
manakala 4 responden iaitu 40% mempunyai berat badan berlebihan dan 3 responden
atau 30 % obesti.
3.1.2 peratusan keseluruhan bagi kadar BMI
BMI
|
lelaki
|
perempuan
|
jumlah
|
< 18.
|
-
|
-
|
-
|
18 – 24.9
|
2
|
1
|
2
|
25 – 29.9
|
4
|
5
|
9
|
30 + -
|
3
|
4
|
7
|
Purata
kebanyakan guru SKSC mempunyai nilai BMI melebihi jisim badan unggul iaitu
lebihan berat 2 orang responden mempunyai perkadaran badan ideal iaitu 20%
manakala 4 responden iaitu 40% mempunyai berat badan berlebihan dan 3 responden
atau 30 % obesti
3.1.3 Peratusan keseluruhan aktiviti senaman
Kekerapan
senaman
( 30 mnt )
sekali sesesi
|
lelaki
|
perempuan
|
jumlah
|
1
|
2
|
5
|
7
|
2
|
5
|
4
|
9
|
Lebih 2
|
3
|
1
|
4
|
Purata
kebanyakan guru SKSC mempunyai melakukan senaman dalam perkadaran 30 minit
sekali senaman.kekerapan responden lelaki 2 manakala perempuan 5 dengan nilai
jumlah 7 orang iaitu 35% melakukan senaman sebanyak sekali seminggu. kekerapan
responden lelaki 5 manakala perempuan 4 dengan nilai jumlah 9 orang iaitu 45%
melakukan senaman sebanyak 2 kali seminggu. kekerapan responden lelaki 3
manakala perempuan 1 dengan nilai jumlah 4 orang iaitu 20% melakukan senaman
lebih 2 kali seminggu ini menunjukkan purata guru SKSC kurang melakukan senaman
dan implikasi terhadap kesihatan adalah tinggi
3.1 Hasil Analisis soalan soal selidik
pemakanan dan senaman
Hasil
daripada analisis data yang diperolehi didapati purata guru mempunyai tahap
gaya hidup yang baik dan lemah terutamanya bagi golongan peserta wanita yang
mana mempunyai kepelbagaian peermasalahan.
Dapatan data
dinyatakan seperti dalam carta dibawah
Soal selidik
pemakanan
Respondan
lelaki
Bil
Resp.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
total
|
1
|
3
|
2
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
4
|
3
|
30
|
2
|
3
|
2
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
29
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
31
|
4
|
2
|
3
|
2
|
3
|
2
|
3
|
3
|
4
|
2
|
3
|
27
|
5
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
30
|
6
|
4
|
3
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
39
|
7
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
31
|
8
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
39
|
9
|
3
|
5
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
4
|
3
|
33
|
10
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
32
|
Respondan
perempuan
Bil
Resp.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
total
|
1
|
3
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
4
|
3
|
32
|
2
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
4
|
33
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
34
|
4
|
4
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
3
|
4
|
4
|
3
|
35
|
5
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
3
|
33
|
6
|
4
|
3
|
4
|
4
|
4
|
5
|
4
|
4
|
4
|
4
|
40
|
7
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
3
|
4
|
3
|
34
|
8
|
4
|
5
|
5
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
42
|
9
|
3
|
5
|
3
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
35
|
10
|
4
|
4
|
3
|
3
|
4
|
3
|
4
|
4
|
3
|
3
|
35
|
Dapatan
kajian mendapati responden lelaki kurang mementingkan aspek pemakanan
berbanding responden wanita yang lebih mementingkan pemakanan terutama bila
mengjangkau usia emas. Responden lelaki lebih suka makan daripada mengawal
pemakanan
Soal selidik
senaman
Respondan
lelaki
Bil
Resp.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
total
|
1
|
3
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
3
|
4
|
4
|
4
|
36
|
2
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
4
|
3
|
4
|
4
|
4
|
35
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
34
|
4
|
4
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
3
|
4
|
4
|
3
|
35
|
5
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
4
|
4
|
3
|
4
|
3
|
35
|
6
|
4
|
3
|
4
|
4
|
4
|
5
|
4
|
4
|
4
|
4
|
40
|
7
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
3
|
4
|
3
|
34
|
8
|
4
|
5
|
5
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
42
|
9
|
4
|
5
|
3
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
4
|
3
|
37
|
10
|
4
|
4
|
3
|
3
|
4
|
3
|
4
|
4
|
3
|
3
|
35
|
Respondan
Perempuan
Bil
Resp.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
total
|
1
|
3
|
2
|
3
|
3
|
4
|
4
|
3
|
3
|
4
|
3
|
32
|
2
|
3
|
2
|
3
|
3
|
3
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
30
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
31
|
4
|
2
|
3
|
2
|
3
|
2
|
3
|
3
|
4
|
3
|
3
|
28
|
5
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
30
|
6
|
4
|
3
|
3
|
2
|
3
|
3
|
4
|
3
|
4
|
4
|
33
|
7
|
3
|
4
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
31
|
8
|
3
|
2
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
2
|
3
|
3
|
28
|
9
|
3
|
2
|
3
|
3
|
2
|
2
|
3
|
3
|
4
|
3
|
28
|
10
|
3
|
2
|
3
|
3
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
3
|
27
|
Hasil kajian mendapati responden lelaki lebih
mementingkan mementingkan senaman apabila meningkat usia manakala responden
wanita kurang mementingkan senaman ekoran kesibukan menguruskan hal rumah
tangga.
Responden
lelaki
Purata nilai
pemakanan dan senaman mengikut umur
Bilangan
purata umur
|
Pemakanan
( % )
|
Senaman (
% )
|
Jumlah ( %
)
|
20- 29
tahun
|
29.5
|
35.5
|
65
|
30– 39
tahun
|
35
|
37
|
72
|
40-49
tahun
|
35
|
42
|
77
|
50 keatas
|
32.5
|
36
|
68.5
|
Dapatan
kajian mendapati responden lelaki lebih mementingkan pemakanan apabila
meningkat usia namun berkurangkan apabila mencecah 50 keatas disebabkan factor
kemerosotan nilai pemakanan berkhasiat manakala semakin meningkat usia semakin
kerap bersenam untuk penjagaan tubuh badan.
Responden
perempuan
Bilangan
purata umur
|
Pemakanan
( % )
|
Senaman (
% )
|
Jumlah ( %
)
|
20- 29
tahun
|
32.5
|
32.5
|
65
|
30– 39
tahun
|
37
|
31
|
68
|
40-49
tahun
|
38
|
30
|
68
|
50 keatas
|
35
|
27.5
|
62.5
|
Dapatan
kajian mendapati responden perempuan lebih mementingkan pemakanan apabila
meningkat usia mencecah 50 keatas
disebabkan factor kemerosotan penjagaan
tubuh badan manakala semakin meningkat usia semakin kurang bersenam untuk
penjagaan tubuh badan ekoran sibuk menguruskan keluarga namun keputusan Analisis
responden keseluruhan didapati bahawa kebanyakan responden mempunyai gaya hidup
yang sedarhana dan lemah ini didapati melalui perolehan data hasil min
keseluruhan justeru itu responden dicadangkan mendengar atau mwndapatkan
khidmat nasihat daripada pakar pemakanan dan senaman bagi tubuh yang sihat dan
berkualiti.
3.2 Perbandingan antara guru lelaki dan
perempuan
Perbandingan
yang boleh dinyatakan adalah kebanyakan responden lelaki lebih menitik beratkan
senaman diusia emas berbanding tabiat pemakanan yang mana mereka lebih mudah
menjamah selera daripada memikirkan resiko penyakit.Responden perempuan lebih
menitik beratkan nilai pemakanan yang mana ini dilihat berdasarkan pendangan
mereka yang terlibat dalam penyediaan makan namun lebih suka mengelakkan diri
daripada melakukan senaman di usia emas.
Graf
perbezaan peningkatan senaman dan tabiat pemakanan mengikut usia bagi responden lelaki

Graf
perbezaan peningkatan senaman dan tabiat pemakanan mengikut usia bagi responden perempuan

4.0 Perbincangan
Aktiviti
fizikal memberi banyak faedah dari segi kesihatan tubuh badan, sosial, dan
emosi serta boleh mengurangkan insiden penyakit-penyakit kronik. Penyertaan
dalam aktiviti fizikal yang kerap dapat menyumbang ke arah pencapaian
kecergasan yang lebih baik dan kesejahteraan keseluruhannya.Makanan dibahagikan
kepada 5 kumpulan utama yang diletakkan pada paras yang berbeza-beza di dalam
Piramid Makanan Malaysia yang bersesuain mengikut usia:
Paras 1
Nasi, mi,
bihun, roti, bijirin dan produk bijirin lain serta ubi-ubian
Paras 2
Buah-buahan
dan sayur-sayuran
Paras 3
Ikan, ayam
& itik, daging dan kekacang
Susu dan
produk tenusu
Paras 4

Justeru itu
pemakanan dan senaman saling seiring dengan keperluan tubuh badan makan
pemakanan yang lengkap namun berkhasiat mampu melahirkan insan berkualiti dan
cerdas.Kealpaan dan pengabaian pemakanan yang baik dan sihat mengakibatkan diri
terdedah pada serangan jantung, stress , strok dan pelbagai komplikasi yang
lain.
4.1 Dapatan Kajian
Hasil
dapatan kajian ini menunjukkan petunjuk tahap pengunaan dan pemakanan kesihatan
masih lemah dikalangan guru walaupun mereka merupakan antara golongan yang
mempunyai pengetahuan asas yang agak luas tentang pemakannan dan kesihatan.
Kajian ini menunjukkan kurangnya atau pengabaian aspek pemakanan kesihatan
ekoran situasi mudah sedia iaitu bagi golongan suami isteri yang berkerja aspek
pemakanan kurang dititik beratkan akibat kesuntukan memasak.
rumusan dapatan adalah
4.1.1 pengabaian penjagaan pemakanan akibat
penghidupan social yang meningkat
4.1.2 Pengetahuan dan pengamalan yang masih
lemah terutama pemakanan bagi keluarga
4.1.3 senaman yang diabaikan akibat kesuntukan
masa
4.1.4 nilai senaman yang tidak berkualiti.
4.2 Implikasi/kepentingan
Kepentingan
kajian
Kajian ini
diharap dapat menghasilkan suatu petanda aras bagi menentukan tahap gaya hidup
atau trend hidup masa kini yang sibuk dan cepat. Dapatan kajian ini juga
diharap menjadi rujukan bagi pemikir memikirkan satu kaedah atau makenisma
mengalakkan golongan tertentu menjalankan gaya hidup yang sesuai mengikut usia
melalui cara dibawah:-
Makan secara sihat - Pelbagaikan makanan.
Makan mengikut keperluan aktiviti fizikal anda.
Sentiasa aktif - Sentiasa aktif setiap
hari. Bersenam sekurang-kurangnya 3 kali seminggu, 20 - 30 minit setiap kali.
Ia dapat mengekalkan IJB dan meningkatkan tahap kecergasan.
Tidak merokok - Merokok boleh merosakkan
paru-paru dan menambah risiko serangan jantung, angin ahmar dan kanser (barah).
Sekiranya anda merokok, cuba berhenti. Sila rujuk doktor anda.
Menangani tekanan (stres) - Kawal perasaan
marah untuk mengurangkan tekanan
Setiap
individu memerlukan pengambilan dalam jumlah yang berbeza mengikut umur dan
jantina sebagaimana yang disarankan didalam saranan pengambilan nutrien untuk
Malaysia 2005Memperkukuh keharmonian dan perpaduan Negara Memupuk semangat patriotism
Membangunkan masyarakat yang berdisiplin dan berdaya saing Mampu mengukuhkan
perpaduan dan kekuatan mental dan fizikal rakyat Salah satu cabang integrasi
nasional dan alat penyatuan kaum yang berkesan untuk membina semangat patriotik
dan cintakan Negara. Amalan gaya hidup sihat, memberi faedah kepada kecergasan
fizikal yang seterusnya memanfaatkan diri, organisasi dan Negara Pekerja yang
cergas dan aktif akan lebih sihat serta berdaya saing selain dapat meningkatkan
prestasi kerja lebih produktif. Kesihatan mental akan lebih stabil di samping
tekanan sentiasa dapat dikawal dan lebih motivasi serta berfikiran
positif.Secara tidak langsung amalan sukan dan gaya hidup sihat dalam kehidupan
mampu melahirkan masyarakat minda kelas pertama.Berdasarkan dapatan kajian ini
maka cadangan-cadangan berikut dikemukakan bagi manafaat serta panduan di dalam
aspek pengetahuan dan amalan gaya hidup sihat juga bagi tujuan penyelidikan
pada masa hadapan :
1. Kajian-kajian yang akan datang perlu
ditumpukan terhadap sampel dan situasi yang lain yang lebih besar dan
menyeluruh bagi mendapat hasil yang lebih lengkap, tepat dan lebih signifikan,
misalnya terhadap masyarakat di sebuah negeri atau melibatkan populasi pada peringkat
nasional.
2. Perlaksanaan pengajaran dan
pembelajaran bagi mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesihatan di
sekolah-sekolah perlu diberikan penekanan dan keutamaan sama seperti mata
pelajaran lain di sekolah. Ini kerana mata pelajaran ini sangat penting bagi
perkembangan jasmani, emosi, rohani dan juga intelek pelajar dan yang utama
bagi mencapai matlamat yang digariskan
3. Masyarakat mestilah memberikan
sepenuh sokongan dan membudayakan gaya hidup sihat ini di dalam kehidupan
seharian mereka.
5.0 Penghargaan
Gaya hidup
sihat adalah gaya hidup yang memberikan keutamaan kepada amalan hidup yang
aktif, mengekalkan kesihatan dan mencegah daripada berlakunya sebarang gejala penyakit.
Bukanlah menjadi satu kemustahilan bagi seseorang itu menikmati kesihatan yang berpanjangan
dan mengalami kehidupan yang selesa. Melalui gaya hidup sihat segalanya bukan
mimpi dan mampu dicapai oleh sesiapa jua. Gaya hidup sihat perlu diamalkan oleh
setiap orang tanpa halangan usia, latar belakang kehidupan, perkauman, agama
mahupun status kehidupan mereka.
Melalui
hasil kajian ini sedikit sebanyak memberikan gambaran dan memaparkan kepada
kita tentang sejauhmana tahap pengetahuan dan amalan gaya hidup sihat
sebahagian masyarakat di negara kita atau secara tepatnya di kalangan pelajar
universiti yang menjadi responden kajian ini. Apa jua dapatan yang diperolehi
sekurang-kurangnya berupaya menjawab beberapa persoalan yang dikemukakan oleh
penyelidik. Namun demikian, penyelidik beranggapan yang kajian ini adalah
merupakan permulaan ke arah penghasilan banyak lagi dimensi kajian yang perlu
dilakukan pada masa-masa yang
RUJUKAN
Al-Isa AN.
(2004). Factors associated with overweight and obesity among Kuwaiti
kindergarten
Female
teachers. Nutrition Health. 18 (1), pp 67-71.
Bucher, C.
A. (1999). Foundation of physical education (13th ed.). St Louis: C.V. Mosby.
Creswell, J.
W. (2003). Advanced mixed method research designs. Handbook on mixed
methods in
the behavioral and social sciences. Thousands Oaks: Sage Publications,
209-240.
Kementerian
Kesihatan Malaysia. Rekod Kesihatan dan Perkembangan Kanak-kanak KKM disesuai
daripada Carta National Center for Health Statistics USA.
Kementerian
Kesihatan Malaysia. Buku Panduan Kempen Cara Hidup Sihat. 1997.
Jabatan
Perangkaan Malaysia. (2004). Buku tahunan perangkaan 2004. Kuala Lumpur:
Percetakan
Nasional Berhad.
Jas Laile
Suzana (1998). Psikologi kanak-kanak dan remaja. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Jones, D.
H., Havel, Y., & Lewinson, R. M. (1992). Living arrangements: Knowledge of
health
risks and
stress as determinants of health risk behaviour among college students.
Journal of
American College Health, 41(2), 43 - 48.
Neff, M.
(2002). NHLBI study links teenaged girl's weight concerns with smoking.
American
Journal of
Health Education, 52(2), 21 - 24.
Penang
Cancer Registry. (2003). Penang Cancer Registry report: 1994 - 1998 (No. 6).
Penang:
Penang
Cancer Registry. Reader, E. G., Carter, A., & Crawford, A. (1998). Smoking,
knowledge, attitudes and behaviours:
A study with
university student. Health Education Journal, 47, 125 - 127